Форум за електроника Форуми Форум за електроника

Форум за електроника
Български форум за електроника, ремонти, схеми, документация
 
 Въпроси/ОтговориВъпроси/Отговори   ТърсенеТърсене   ГрупиГрупи   Регистрирайте сеРегистрирайте се 
 ПрофилПрофил   Влезте, за да видите съобщенията сиВлезте, за да видите съобщенията си   ВходВход 

Service Manual Search :   Enhanced by: Jabse.com : българската търсачка
Модул за ел. стъкла на кола?
Иди на страница 1, 2  Следваща
 
Създайте нова тема   Напишете отговор    Форум за електроника Форуми -> Обща електроника - General Electronics
Предишната тема :: Следващата тема  
Автор Съобщение
a_hristov
Нов потребител
Нов потребител


Регистриран на: 29 Юни 2006
Мнения: 5

МнениеПуснато на: Чет Юни 29, 2006 17:01    Заглавие: Модул за ел. стъкла на кола? Отговорете с цитат

Здравейте,
Ровейки се из десетките чужди интернет страници посветени на електрониката в крайна сметка стигнах до този български форум. Може да се каже че сте ми последната надежда относно грандиозната глупост, която съм си навил на пръста, че трябва да направя. Уви знанията ми по електроника се свеждат до елементарно ниво на обща култура.

И така .... колата ми има две електрически стъкла, които се управляват на много прост принцип - моторчетата имат два проводника - като натисна копчето за да си вдигна прозореца по единия проводник протича + а по другия -. Когато искам да си сваля прозореца просто обръща поляритета - по единия сега вече има - а по другия +. Незнам дали го обясних както трябва. Дотук добре. За да се вдигне или свали прозореца копчето за избраната посока трябва да се държи натиснато докато стъклото не достигне желаното ниво. Ето тук идва моята безумна идея. На повечето съвременни автомобили има модул, който изпълнява вдигането и свалянето до крайната точка само чрез едно кратко натискане на копчето. Натискаш го за секунда и го пускаш и прозореца сам си се вдига догоре или пък сваля до долу. Ако пък искаш да е до половината просто отново натискаш копчето за секунда когато е на желаното ниво стъклото. Ох пак се оплетох с обясненията но отново се надявам, че сте ме разбрали.
Е добре но моята кола няма такъв модул.
Няколко безсънни нощи ровене из нета ме доведе до два модула, направени да ти вдигат стъклата когато си включиш алармата но като втора функция ти правят стъклата именно на т.нар. принцип "one touch window" - именно това, който търся и аз и което е повода за темата. Дотук - прекрасно. Е да ама не .... фирмите, които правят тези модули се намират в Щатите и не щат и да чуят за пратка до България. Ако пък са навити на такова нещо, оскъпяването е меко казано грандиозно.
След разговор с познат ни хрумня идеята, че може да се ползва обикновен модул за вдигане на стъклата при включване на алармата. Такива модули се намират в почти всеки магазин за автоаларми и са сравнително евтини. Колата ми е двуврата и респективно ел. стъклата са две. Но модула за вдигане на 2 ел стъкла не върши работа - ще може да ги вдига но не и да ги сваля. Следователно с модул за четири стъкла има логика да стане като просто двата излишни изхода се свържат към проводниците, който ще свалят прозорците, а първите два към проводнниците, които ще ги вдигат. Хитро ама не съвсем.
Ако сигнала за вдигане на всичките прозорци е една и съща жица то нищо няма да стане. Пак нищо няма да стане и ако сигнала, който се подава в модула е само към едно краче - ще могат ли да се разделят?!
Третата въпросителна е дали тези модули ще могат да обърнат поляритета си - демек докато подават плюс на едната жица, другата да я дават на маса и обратно. И на финала последното ми опасение е свързано с факта, че тези модули са правени да се задвижват от AUX на алармата и се били нуждаели от 20 секунди сигнал. Това така и не го стоплих но май ще е пречка. Няма ли начин просто да получи от копчето еднократен импулс (12 в) и с това да задвижи прозореца?

Обяснението ми е адски объркващо и незнам дали въобще някой ще разбере идеята и проблема ми. Ще се опитам да обобщя - мога ли да ползвам модул за ВДИГАНЕ на четири ел. стъкла за да ВДИГАМ и СВАЛЯМ две стъкла но без въобще да го връзвам към алармата - не искам алармата да има нищо общо с този модул.

Надявам се да можете да ми дадете някакви насоки за ползването на такъв модул или за ползването на какъвто и да е модул, който да може да свърши тази работа. Ако пък и някой може да го направи или поне да даде схемата ..... срещу заплащане разбира се.

Вие сте на ход и благодаря предварително за отделеното време. Wink
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
tchav
Опитен потребител
Опитен потребител


Регистриран на: 05 Юли 2004
Мнения: 753
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пет Юни 30, 2006 10:59    Заглавие: Отговорете с цитат

Такъв модул може да се изработи, но щом не можеш да си направиш схемичката, значи не можеш и да си го изработиш. По-добре отиди в някой магазин за автомобилни части и си купи такъв. Например на мойто Рено електрониката е събрана в самия ключ, просто си купуваш два ключа и проблема ти е решен.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
a_hristov
Нов потребител
Нов потребител


Регистриран на: 29 Юни 2006
Мнения: 5

МнениеПуснато на: Пет Юни 30, 2006 15:26    Заглавие: Отговорете с цитат

Вземането на такива копчета не е решение. Едва ли ще работят коректно със самите моторчета, освен това може да разчитат на вградени прекъсвачи в моторчетата, а при мен такива няма. Освен това държа на оригиналните детайли в автомобила Wink

Ако някой ми направи схемата, имам човек, който може я изработи. Пак казвам - ако пък някой може да го направи модула или има идея как да се модифицира гореописания модул за вдигане на стъкла - ще си заплатя работата и консумативите Wink
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
pamporov
Опитен потребител
Опитен потребител


Регистриран на: 02 Фев 2004
Мнения: 4939

МнениеПуснато на: Пет Юни 30, 2006 16:22    Заглавие: Отговорете с цитат

tchav написа:
Такъв модул може да се изработи, но щом не можеш да си направиш схемичката, значи не можеш и да си го изработиш. По-добре отиди в някой магазин за автомобилни части и си купи такъв. Например на мойто Рено електрониката е събрана в самия ключ, просто си купуваш два ключа и проблема ти е решен.

Кой модел Ви е реното?
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
tchav
Опитен потребител
Опитен потребител


Регистриран на: 05 Юли 2004
Мнения: 753
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Съб Юли 01, 2006 10:41    Заглавие: Отговорете с цитат

Реното ми е Канго.
Няма крайни изключватели на стъллата, а реагира на повишаване на тока. Наистина копчетата сигурно няма да ти паснат. Бих ти направил модула, ама сега преди морето имам доста работа, но ако ми кажеш тока при движение на стъклото, тока при затворено стъкло и времето от напълно отворено до напълно затворено стъкло, ще се опитам да ти направя схемичката. Хубаво е да има две защити, по ток и по време за да не изпържиме някое моторче.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
a_hristov
Нов потребител
Нов потребител


Регистриран на: 29 Юни 2006
Мнения: 5

МнениеПуснато на: Съб Юли 01, 2006 20:20    Заглавие: Отговорете с цитат

Защита по време незнам дали е удачна - все пак прозореца може да е например наполовина свален когато реша да го вдигна догоре или сваля до долу. Така май защитата по време няма да бъде полезна.

Разликите в напрежението по време на работа на моторчето и тогава когато е в крайна позиция са доста големи, така че предполагам защитата по ток ще се улесни.

При сваляне на прозореца: Между 1.50 и 3.50 ампера.
При вдигане на прозореца: Между 5.00 и 6.30 ампера.
При достигане на крайно положение в някоя от двете посоки стойноста става около 13.50 ампера.

Стойностите и на двата прозореца и в двете посоки са в тези диапазони.

Идеята е с едно докосване на копчето на желания прозорец за желаната посока, прозореца да изпълнява избраната посока без да е необходимо да се държи постоянно копчето. Също така да може да се спре движението по всяко време - т.е. да може например наполовина да се свали или съвсем леко да се открехне.

Принципа на работа на моторчето и копчето на един прозорец:
Моторчето е с два кабела ("А" и "В").

Копчето има пет крачета:
1. 12V
2. Маса
3. Маса
4. Към моторчето ("A")
5. Към моторчето ("B")

При нормално положение, копчето държи двата кабела на моторчето на маса. За да се вдигне прозореца, копчето свързва 12V към "А" на моторчето и маса към "В" на моторчето. При сваляне прави обратното - 12волта вече са към "В" а масата на "А".

Докато се ровех в Интернет вчера, попаднах на една схема, която май изпълнява такава функция но пише, че изпълнява само сваляне на прозореца с едно докосване, също така не разбрах дали могат да бъдат спирани прозорците преди да са достигнали крайната си точка.
Ще бъда благодарен ако ми кажете дали е удачна, дали може да се спре преди достигането на крайната точка и как да се модифицира, така че да работи и при вдигане на стъклата с едно докосване на копчето.
Ето линк към нея:
http://www.bmwpower-bg.net/users/asen/P.Windows.pdf

Благодаря предварително за всеки ценен съвет или помощ.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
tropper
Опитен потребител
Опитен потребител


Регистриран на: 08 Сеп 2005
Мнения: 1299
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Нед Юли 02, 2006 11:44    Заглавие: Отговорете с цитат

a_hristov написа:
...Ако някой ми направи схемата, имам човек, който може я изработи. Пак казвам - ако пък някой може да го направи модула или има идея как да се модифицира гореописания модул за вдигане на стъкла - ще си заплатя работата и консумативите Wink


По това, което си описал измислих логиката на управлението със следните функции:

Два тригера - един за качване, един за сваляне.
При статично положение се натиска кратко копчето за сваляне (примерно). Включва се тригера за сваляне и се изпълнява сваляне. То продължава до един следните 2 случая - 1) токова защита - т.е. механична пречка или достигане до края, или 2) еднократно натискане на другия бутон (за качване). При еднократното натискане на бутона прозореца спира, не се задвижва наобратно. Задвижване става, само ако прозореца е бил статичен.

Може да се предвиди вход от алармата, който да вдига при кратък импулс за заключване.

Моторчето се управлява от мост от 4 мощни транзистора. Може и от релета, ама е по-ненадеждно.

Ще са необходими два броя такива модула (всеки с логика и транзистори) за всяко от двете стъкла.

Бутоните, които са в момента, предполагам са обикновени бутони и няма проблем да се ползват те, така че да не се разваля дизайна.

Ако те интересува такъв вариант, пиши на ЛС.
А, апропо, от кое кътче на България си?
_________________
Тодор Симеонов.
skype: todor.simeonov
Захранващи решения за LAN мрежи.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла Посетете сайта на потребителя
tchav
Опитен потребител
Опитен потребител


Регистриран на: 05 Юли 2004
Мнения: 753
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Пон Юли 03, 2006 11:27    Заглавие: Отговорете с цитат

Ето надрасках една схемичка. При натискане на бутон за по-малко време от 0,5 секунда стъклото се задвижва самостоятелно, спира с кратко натискане независимо на коя посока, а ако се задържи бутона за по-дълго време се движи докато се държи (както ти е в момента). Ако има въпроси, питай докато не съм отишъл на морето.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
a_hristov
Нов потребител
Нов потребител


Регистриран на: 29 Юни 2006
Мнения: 5

МнениеПуснато на: Пон Юли 03, 2006 21:55    Заглавие: Отговорете с цитат

tchav
Разпечатах я и я дадох на един авер да я прегледа и да видим какво ще излезе. Изключително много съм ти благодарен човече ....

Ако пък не стане, tropper предложи да ми направи подобен модул.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение
tchav
Опитен потребител
Опитен потребител


Регистриран на: 05 Юли 2004
Мнения: 753
Местожителство: София

МнениеПуснато на: Вто Юли 04, 2006 11:07    Заглавие: Отговорете с цитат

Няма как да не стане, тя е толкова елементарна и изчистена. Единствено може да се наложи корекция в токовата защита, ако има някакви смущения от мотора ще трябва да се филтрират.
Върнете се в началото
Вижте профила на потребителя Изпратете лично съобщение Изпрати мейла
Потърси "Модул за ел. стъкла на кола?" в магазин за електроника Pulsator.bg : БЕЗПЛАТНА ДОСТАВКА над 90 лв.

Покажи мнения от преди:   
Потърси "Модул за ел. стъкла на кола?" в Интернет



Създайте нова тема   Напишете отговор    Форум за електроника Форуми -> Обща електроника - General Electronics Часовете са според зоната GMT + 2 Часа
Иди на страница 1, 2  Следваща
Страница 1 от 2

 
Към:  
Не Можете да пускате нови теми
Не Можете да отговаряте на темите
Не Можете да променяте съобщенията си
Не Можете да изтривате съобщенията си
Не Можете да гласувате в анкети